Sökordsplaneraren Google

Sökordsplaneraren Google är ett verktyg inne i Google ads där du kan få fram sökordsförslag & sökvolymer på utvalda sökord/sökfraser såsom du hittar den här!

sökordsplaneraren Google

I Sökordsplaneraren Google kan du både få nya förslag & se sökvolymer

Googles sökordsplanerare hjälper dig inte bara för Google annonserna utan även bra när du vill se över din SEO sålunda för att kunna använda sökordsplaneraren så måste du ha ett Google Ads konto så börja med att skapa det. Om det är så att du bara vill ta reda på sökvolymer och kanske se hur din hemsida ligger till på Google så använd testet nedan så tar vi fram det åt dig.

Hur syns din hemsida på Google – Testa här!

För att testat ska fungera behöver du fylla i en giltig mail adress likaså du kan skriva fler sökord upp fler sökord som du vill testa.


    sökordsplaneraren Google

    Så här gör du för använda sökordsplaneraren

    Har du redan har ett Google Ads konto eller just skapat ett kan du navigera till verktyget genom att klicka på Verktyg och inställningar > Sökordsplaneraren:

    Sedan har du 2 val:

    1. Upptäcka nya sökord
    2. Få information om sökvolymer och prognoser

    Du kan välja anntingen ett sökord eller fler (upp till 10 st) Eller så lägger du in din hemsideadress (www.dinhemsida.se) så hittar förhoppningsvis Google dina nyckelord. Sedan trycker du på Hämta resultat. Nu kommer du se  sökorden du satte in och förslag på nya sökord. Till höger på sidan kommer du även att se sökvolym för sökorden och snittpris (CPC) vad det kostar att annonsera.

    När man pratar om sökord så har du kanske hört benämningar som huvudnyckelord och long tail precis som skillnaden är att huvudnyckelord är ex klänning medans kort röd klänning är long tail. Alltså det är bra att arbeta med både och.

    Huvudnyckelord:

    • Högt sökresultat
    • Stor konkurrens
    • Svåra att positionera
    • Drar till sig mycket trafik

    Long tail (längre sökfraser)

    • Lägre sökresultat
    • Betydligt mindre konkurrens i fråga om positionering

    Long tail (längre sökfraser) brukar vara mer “spott on” & relevanta medans huvudnyckelord är ofta lite för brett.

    Andra verktyg för att planera dina sökord

    Sökmotoroptimering

    Google Analytics är ett statistikverktyg som Google tillhandahåller helt kostnadsfritt efterföljande kan du installerar en kodsnutt på hemsidan sen kan du se hur många besökare du har på den hemsida, var trafiken kommer ifrån & mycket mer.

    Sökmotoroptimering

    Google Search är ett gratis verktyg som hjälper dig att hålla koll på, upprätthålla och felsöka webbplatsens placering i Googles sökresultat. Det är här du ser till att Google kan hitta och söka igenom webbplatsen

    Ahrefs

    Här har du ett bra verktyg för SEO. Du kan se Domain Rating (DR) , URL Rating (UR) , Totala antalet externa länkar som pekar till er webbplats. Organiska sökord – Totalt antal sökord som er domän rankar i topp 100.

    Ahrefs

    Få den mest uppdaterade, lättanalyserade SEO-rankningsinformationen (SERP) på alla dina webbplatser. Precis som internationell spårning stöds på alla populära sökmotorer och webbplatser. Likaså organiska skrivbords- och mobilresultat och andra sökelement.

    Pingdom tool

    Testa hastigheten på din hemsida och få bra tips på hur du förbättrar den.

    Google Page Speed

    Google egen Page speed test där du kan testa hastigheten på den hemsida och få bra tips på hur du förbättrar den.

    Gratis rådgivning
    close slider

      Call Now Button