Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering som får dig att synas online

Syftet med all sökmotoroptimering, SEO, är att synas på rätt sätt online för att på så vis få mer trafik till den egna hemsidan. När du får besökare som faktiskt är på jakt efter det som du har att erbjuda så kan det ju hända saker. Det gäller dock att förstå att detta inte sker med ett knapptryck.

Effektiv SEO kräver att flera viktiga pusselbitar faller på plats. Det är ett hantverk där kvalitet såväl som fingret på pulsen är ledord. Låt oss ta en titt på några av de allra viktigaste faktorerna som krävs för att sökmotoroptimeringen ska lyckas, men först, vad menas egentligen med SEO?

SEO börjar med din hemsida

Sökmotoroptimering börjar med din hemsida och dess innehåll. Det här är grunden för allt arbete med marknadsföring online. Sajten ska ha en struktur som är lätt att förstå och som stämmer väl överens med vad den handlar om.

För att en hemsida ska fungera väl så måste den byggas med tanke på användning. Dessutom ska den bo på ett webbhotell som kan erbjuda egenskaper som snabb laddning av sajten. Det är ju ingen som vill sitta och vänta i evigheter på att en sida ska laddas. Inte på datorn och inte på mobilen!

Det här är också något som sökmotorer som Google noterar. Även om din hemsida har jättebra innehåll som skulle kunna vara det bästa alternativet för de som söker så kan den landa långt ner i sökresultaten helt enkelt för att den är så trög att ladda.

Det tar tid att sätta sig in i allt som kommer att påverka hur snabbt din sajt laddas. Det handlar om mer än webbhotell. Ett väl fungerande CMS och förståelse för hur olika funktioner och plugins kan förbättra sajtens prestanda är också viktigt. Sökoptimering – sökmotoroptimering – seo (search engine optimisation) Kärt barn har många namn  – Läs mer vad Wiki säger!

sökmotoroptimering

Det här får du hos oss:

  • Länk arbete
  • Strategisk projektledare som planerar, rapporterar och håller ihop projektet
  • SEO-tekniker för det löpande arbetet
  • Copywriter med vana att attrahera sökmotorer
  • Designer för att öka värdet för de besökare som kommer till webbplatsen från en sökmotor

Hur syns din hemsida på Google – Testa här!

För att testat ska fungera behöver du fylla i en giltig mail adress. Du kan skriva fler sökord som du vill testa.


    Tips & Trix - sökmotoroptimering

    Här delar vi med oss av vår kunskap om Sökmotoroptimering

    För att attrahera Google som sökmotor finns det flera hundra punkter att att optimera men här tittar vi på dom vanligaste. Man ska även komma ihåg att inget projekt är det andra likt. SEO handlar om att göra hemsidan relevant så att Google vill “ranka” den högt. Det går inte att lura Google med ex gömda sökord.

    Ordet SEO används ofta för att beskriva den verksamhet som syftar till att marknadsföra en hemsida online. Hemsidan är porten till din verksamhet. Denna verksamhet kan vara en webbutik, en tjänst eller kanske information av olika slag.

    SEO står för Search Engine Optimization som översätts som sökmotoroptimering på svenska. Genom att anpassa hemsidans design, innehåll och länkprofil så kan positioner i sökresultaten påverkas på ett positivt sätt.

    Målet är att få sökmotorerna att inse att din hemsida är rätt adress för en viss typ av sökningar. Men hur gör du det?

    När sajten har en struktur med god layout och navigation så gäller det att forma innehållet på de olika sidorna på rätt sätt. Innehållet i form av texter och media måste precis som sajtens design fungera på ett engagerande och inbjudande vis.

    Viktiga frågor måste besvaras:

    • Vad är syftet med texten?
    • Hur ska den placeras på sidor?
    • Hur kan texten bli bättre läsbar?
    • Hur kan texten leda till handling på ett effektivt sätt?
    • Hur mycket text ska det vara på varje sida?
    • Vilka nyckelord måste finnas med?
    • Var ska nyckelord förkomma?

    Bra webbtexter är en vetenskap i sig och något av en balansgång. Det gäller ju å ena sidan att skapa texter som sajtens besökare kan ta till sig. Samtidigt är texten en viktig signal till sökmotorer om vad sajten har att erbjuda.

    Sökmotorers robotar läser av innehållet för att komma fram till vad det handlar om och vilken kvalitet det håller. Google är kända för att ha väldigt sofistikerade automatiska processer och robotar som kan läsa av vilka hemsidor som kommer att vara av verkligt intresse för de som söker information, produkter och tjänster online.

    Viktigt i sammanhanget är att tänka på att Google hela tiden jobbar med målet om att sålla fram sajterna som verkligen håller hög kvalitet. Det är numera välkänt att det lönar sig att jobba med texter som skrivs för människor. Nyckelord måste fortsatt finnas med men de bör användas på ett mänskligt sätt.

    Vad gäller bilder och annan media så är det också avgörande för hur en hemsidas Sökmotoroptimering kommer att lyckas. Sökmotorerna vet att vi människor tycker att det är lättare att ta till oss information som består både av text, bilder och film. Därmed premieras sajter som är duktiga på att kombinera dessa element på rätt sätt.

    Ett gott exempel på hur innehållets kvalitet hänger ihop med positioner i sökresultaten är det som kallas för Bounce Rate eller avvisningsfrekvens på svenska. Det här är en procentsats som ger en uppskattning av hur många av sajtens besökare som stannar kvar och utforskar informationen som finns på hemsidan.

    En hög avvisningsfrekvens är samma sak som att folk surfar in och snabbt drar vidare. Det uppfattas av Google som ett tecken på att sajten inte erbjuder det som eftersöks och då dalar den i sökresultaten.

    Om innehållet är utformat för att engagera så blir det ju på ett naturligt sätt så att folk blir kvar. Då blir det ett bättre värde för Bounce Rate varpå sajten kan få en högre position i sökresultaten då sökmotorer ser svart på vitt att folk finner det de söker då de landar på sajten och blir kvar.

    Utöver sajtens design och innehåll så måste den ha backlinks, det vill säga länkar. Länkar är lite som bensinen i en bil. Du kan ha en fantastisk bil men du kommer ju inte långt i den om bensintanken är tom.

    Sökmotorer ser länkar som kommer från andra sajter till din sajt som en form av röster för din sajt. De talar om att det finns ett intresse av att besöka din sajt och de visar också vad den handlar om eftersom de inkluderar vägledande ord. Ett exempel på detta kan vara en länk med orden här hittar du fina skor till en skobutik.

    Nu gäller det att förstå att det finns länkar och det finns länkar. Alla länkar har inte samma värde och ses inte som självklara anledningar till att öka din sajts synlighet i sökresultat. Det handlar om att jobba med kvalitet och naturlighet. Det vill säga länkar som faktiskt ger något.

    Att ha en massa länkar från sajter som inte har någon relevans för din hemsida är inte bra. Det kan ge motsatt effekt. Men om länkarna som pekar mot din sajt kommer från seriösa källor och är relevanta så kan det ge mycket fina resultat.

    Det tar tid att bygga en hälsosam länkprofil. Det handlar om att hitta rätt källor och att se till att länkarna kommer från bra innehåll. En tumregel är dock att låta det här ta den tid som krävs för det är sällan klokt att skynda med länkar. Det ser inte naturligt ut och naturligt är idag ett viktigt nyckelord för all form av sökmotoroptimering.

    Vi ska också komma ihåg att ett bra innehåll på ett naturligt sätt genererar länkar. När folk hittar något som är väl värt att dela så gör de det på forum, bloggar och via sociala appar. Den typen av länkar är fantastiska både för en aktivare hemsida och SEO.

    Faktum är att en god strategi för all SEO är att jobba med kvalitet och naturlighet. Idag vet vi att det här är ett koncept som håller. Sajter som byggs och underhålls på detta vis fortsätter att vara aktuella. De blir bara bättre och bättre för varje månad som går och det är också något som leder till bättre synlighet online.

    Att tänka långsiktigt är smart. Varje steg som tas bör vara genomtänkt. Dessutom kommer den här typen av sökoptimering vara mycket lättare att underhålla och jobba vidare med. Du bygger din SEO på en grund som gör att allt arbete som följer står stadigt även då det blåser nya vindar på SEO-marknaden!

    Sökmotoroptimering

    Google Analytics är ett statistikverktyg som Google tillhandahåller helt kostnadsfritt. Du installerar en kodsnutt på hemsidan sen kan du se hur många besökare du har på den hemsida, var trafiken kommer ifrån & mycket mer.

    Sökmotoroptimering

    Google Search är ett gratis verktyg som hjälper dig att hålla koll på, upprätthålla och felsöka webbplatsens placering i Googles sökresultat. Det är här du ser till att Google kan hitta och söka igenom webbplatsen

    Ahrefs

    Här har du ett bra verktyg för SEO. Du kan se Domain Rating (DR) , URL Rating (UR) , Totala antalet externa länkar som pekar till er webbplats. Organiska sökord – Totalt antal sökord som er domän rankar i topp 100.

    Ahrefs

    Få den mest uppdaterade, lättanalyserade SEO-rankningsinformationen (SERP) på alla dina webbplatser. nternationell spårning stöds på alla populära sökmotorer och webbplatser, inklusive organiska skrivbords- och mobilresultat och andra sökelement.

    Pingdom tool

    Här kan du testa hastigheten på den hemsida och få bra tips på hur du förbättrar den.

    Google Page Speed

    Här har du Google egen Page speed test där du kan testa hastigheten på den hemsida och få bra tips på hur du förbättrar den.

    Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp att göra Google till din nya toppsäljare!

      Dynamik som talar om att din hemsida lever

      Något som är mycket viktigt när det handlar om optimering av en hemsida är att visa besökare och Google att den är dynamisk. Det vill säga att den på olika sätt uppdateras. En hemsida som förändras och utvecklas med nytt innehåll är levande. Den kan ses som det bästa valet för hög position i sökresultaten.

      Det finns olika sätt att skapa dynamik på. Några exempel:

      • Hemsidan har en blogg som uppdateras regelbundet med inlägg. Det kan vara korta nyheter om något som företaget erbjuder eller förändrar. Det kan också vara längre guider som hjälper kunder att välja rätt produkt eller förstå hur produkter ska användas.
      • Rörliga annonser visar det senaste. Kanske är det en nyhet om något som är aktuellt i butiken just nu eller en påminnelse om en rabatt. Rörliga inslag som uppdateras kan vara smakfulla när de placeras på rätt ställe och används väl.
      • Det finns media som är personlig och uppdaterad som till exempel videos där personal förklarar hur en ny produkt ska användas och skötas.
      • Kortare nyhetsinlägg syns från strategiska sidor på sajten för att hjälpa kunder och besökare att klicka vidare till mer information.
      • Du kan ha en tävling. Detta gör att besökare kommer tillbaka för att se resultat eller delta vidare i ditt evenemang.

      Den här typen av uppdateringar är en viktig del av SEO-arbetet ( Sökmotoroptimering). Visst kan du ha en statisk hemsida som aldrig ändras och som får trafik. Men betänk vad som händer då kunder upptäcker ett mervärde och inser att det kan vara klokt att komma tillbaka för mer information. Det här är sådant som Google tar med i sin beräkning då de ska bestämma vilka hemsidor som ska synas bäst i sökresultaten.

      Ska du köpa annonser för mer trafik?

      SEO består ju till en viss del av att jobba med innehåll på sajt och med backlinks för att synas i de organiska sökresultaten. Men som du säkert känner till så finns det ju även köpta annonser som ligger ovanför sökresultaten som du inte betalar för.

      Annonsplatser i Googles sökresultat är eftertraktade för de fungerar väl. Men det gäller att förstå hur Google AdWords ska användas och hur annonserna ska utformas. Nyckelord får stor betydelse men också hur kraftfulla de korta meningarna är.

      Kommer folk att klicka på annonsen då de ser den? Det beror på hur väl den är utformad och detta kräver både kunskap och erfarenhet. Dessutom så gäller det att utvärdera effekten av arbetet med betalda annonser. Analys är helt klart en viktig del av ett aktivt SEO-arbete.

      Vikten av korrekt SEO-analys

      Oavsett om det är din första hemsida och ditt första marknadsföringsprojekt online eller om det rör sig om en stor verksamhet som syns på många platser online så behövs det SEO-analys.

      Analysen börjar redan då du planerar för ditt projekt online. Genom att se på saker som konkurrens, möjliga nyckelord, efterfrågan och mer så går det att jobba på ett produktivt sätt. SEO-proffs skjuter inte i mörkret. Med analys kan alla insatser vara väl genomtänkta och leda till bättre resultat.

      Det finns inga garantier med Sökmotoroptimering och Google uppdaterar hela tiden sina premisser. Därmed är det inte så ovanligt att något som har fungerat tidigare inte längre är lika effektivt. Med pågående analys går det att fånga upp vad som inte riktigt fungerar och var det finns potential.

      Med denna information kan hemsida och arbetet med backlinks förbättras. SEO-analys är något som måste ske regelbundet. Den kan leda till att den ursprungliga planen ändras lite. Kanske blir det mer fokus på en viss del av arbetet. Kanske krävs det en övergripande förändring för att nå de önskade resultaten.

      Sköta sökmotoroptimeringen själv eller leja hjälp?

      Idag är det inte så ovanligt att långsamt men säkert lära sig sökmotoroptimering för att själv marknadsföra en hemsida. Den som tycker att det här är roligt kan se optimeringen som en form av hobby som får växa fram då tiden tillåter det.

      När det rör ett projekt där du inte har råd med misslyckanden på grund av okunskap eller en SEO-process som tar flera år är det bäst att låta oss på Hjalmar & Company ta hand om SEO-arbetet. Det går att lyckas på egen hand men det finns så många fallgropar på vägen och det tar tid att förstå vad som ska göras och hur.

      På grund av detta är det för de allra flesta bäst att få hjälpen av proffs. På Hjalmar & Company så vet vi att det finns olika nivåer av behov av hjälp. Det är också därför som vi jobbar med olika paket så att du kan välja rätt stöd för dig.

      SEO-arbetet kan ju vara lika dynamiskt som din hemsida bör vara. Under vissa perioder gör du mer själv, under andra lägger du allt på oss. När SEO-bygget planeras och genomförs på rätt sätt så finns det utrymme för flexibilitet. Du finner en väg som passar dig bäst och kan ta hand om de bitar som du förstår och gillar att syssla med och lägga över annat på proffsen.

      Några tips för att lyckas med SEO

      Vi kan se SEO som en vetenskap så det är klart att det finns väldigt många bitar att förstå och hålla ordning på. Med detta sagt kan vi också ge några generella tips för att du ska lyckas med marknadsföringen av din sajt.

      Beakta saker som:

      • Tålamod är en dygd. Med SEO är tålamod verkligen viktigt. De insatser du gör nu kanske redan märks om några veckors tid. Det kan också gå flera månader innan du ser den stora skillnaden. Det här beror mycket på konkurrens och vad som har hänt tidigare. Med tålamod ser du tiden an och du får ett större perspektiv. Det kan vara en stor hjälp.
      • Trägen vinner. Det gäller att jobba på och inte ge upp. För nischer med hård konkurrens gäller det särskilt att kavla upp ärmarna och fortsätta när SEO-vinden blåser på i motsatt riktning.

      Kvalitet vinner i längden. Vad vi än gör så bör det vara kvalitativt. Uppdateringar av hemsidor och länkar från andra sajter ska ge något på riktigt till verkliga människor. Det ger SEO som fungerar

      Gratis rådgivning
      close slider

        Call Now Button