Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering. För att attrahera Google som sökmotor finns det flera hundra punkter att att optimera men här tittar vi på dom vanligaste. Man ska även komma ihåg att inget projekt är det andra likt. Sökmotoroptimering handlar om att göra hemsidan relevant så att Google vill "ranka" den högt. Det går inte att lura Google med ex gömda sökord osv.

Sökmotoroptimering - sökoptimering  - seo (search engine optimisation)

Kärt barn har många namn  - Läs mer vad Wiki säger!

sökmotoroptimering

Så här funkar vår sökmotoroptimering

sökmotoroptimering

Med Hjalmar & Company får du ett helt team av kompetenser - sökoptimering.

  • On-page optimering
  • Länk arbete
  • Strategisk projektledare som planerar, rapporterar och håller ihop projektet
  • SEO-tekniker för det löpande arbetet
  • Copywriter med vana att attrahera sökmotorer
  • Designer för att öka värdet för de besökare som kommer till webbplatsen från en sökmotor

Sökoptimering är ingen raketforskning utan funkar som vilket hantverk som helst. Med en mix av lång erfarenhet, expert kompetens och massor av kreativitet, löser vi våra uppdrag. Det finns väldigt många punkter att ta hänsyn till för att lyckas med SEO.

Vi med oss av vår kunskap, om du är intresserad slå oss gärna en signal

Hur syns din hemsida på Google? Testa här!




    Sökmotorptimering priser

    Small


    15 Sökord
    5.000:-/månaden

    Sökoptimering innefattar löpande on-page optimering  och off-page optimering där vi idag jobbar med 3000st bloggare runt om i  Sverige.

    Detta paket passar det företaget som vill fånga upp kunder på sin lokala marknad och har få tjänster/produkter.


    Kontakta oss

    Medium

    Mest populär!

    30 Sökord
    8.000:-/månaden

    Sökoptimering innefattar löpande on-page optimering  och off-page optimering där vi idag jobbar med 3000st bloggare runt om i  Sverige.

    Detta paket passar det företaget som jobbar på en mer regional marknad eller lokal marknad och har ett brett utbud av tjänster.


    Kontakta oss

    Large


    60 Sökord
    11.000:-/månaden

    Sökoptimering innefattar löpande on-page optimering  och off-page optimering där vi idag jobbar med 3000st bloggare runt om i  Sverige.

    Detta paket passar det företaget som jobbar på en rikstäckande marknad, e-handlare eller att du har väldigt många tjänster eller produkter.


    Kontakta oss
    VANLIGA FRÅGOR OM SEO & SÖKMOTOROPTIMERING

    Hur fungerar sökmotoroptimering?

    Sökoptimering är ingen raketforskning utan funkar som vilket hantverk som helst. Med en mix av lång erfarenhet, expert kompetens och massor av kreativitet, löser vi våra uppdrag. Det finns väldigt många punkter att ta hänsyn till för att lyckas med SEO. Med Hjalmar & Company får du ett helt team av kompetenser - sökoptimering.

    On-page optimering & länk arbete är grunden i SEO
    Strategisk projektledare som planerar, rapporterar och håller ihop projektet
    SEO-tekniker för det löpande arbetet
    Copywriter med vana att attrahera sökmotorer
    Designer för att öka värdet för de besökare som kommer till webbplatsen från en sökmotor. Kärt barn har många namn - Läs mer vad Wiki. Vill du veta mer slå oss gärna en signal eller skriv några rader till oss.

    Vad är on page SEO?

    On page optimering är det vi gör på din hemsida. För att Google ska tycka att din hemsida är relevant på dom sökord som är viktiga för ditt företag så bygger vi landningsidor på din hemsida som Google gillar. Vi tittar även på hela din hemsida så det finns material och text om dina sökord. En annan viktig del är att hemsidan har en bra struktur och så besökaren naturligt kan navigera sig runt på din sida.

    Vad är off page SEO?

    Off page SEO är det som kallas för länkkraft. Google gillar nämligen att andra hemsidor har skrivit några rader om dig och länkat till dig. Då uppfattar Google din sida som populär.

    Hur lång tid tar det att komma upp på Googles första sida på min sökord?

    Det är tyvärr omöjligt att ge ett konkret svar på detta. Det beror på en många olika faktorer. Hur konkurrensen ser ut och vilka förutsättningar just din hemsida & domän har. En helt ny hemsida utan historik tar i regel betydligt längre tid om man jämför med en webbplats med lång historik. Det kan ta alltifrån veckor, månader och år innan du kan se effekten utav sökmotoroptimering men om man väljer sökord både med hög & lite lägre konkurrens så brukar det inte ta allt för länge innan man kan se en effekt. Viktigt att ha rimliga förväntningar! Vi är inga trollkarlar (eller ibland är vi det) och vi lovar sällan guld och gröna skogar när vi börjar ett samarbete. Vi sätter ett pris och en rimlig förväntan på vår tjänst och sen om du som kund accepterar det så kommer du med stor sannolikhet bli en nöjd kund.

    Hur vet jag vilka sökord som är bäst att jobba med?

    En stor nyckel när det kommer till Google och något som är vår spetskompetens är att välja rätt strategi & sökord. Att hitta vägar och lösningar där just ditt företag kan konkurrera och vara ett relevant alternativ för den som letar leverantörer av produkter eller tjänster.


    TEKNISKA FRÅGOR OM SEO

    Permalänkstruktur

    SEO sträcker sig redan till roten i din hemsida. Som hur era permalänkar ser ut, domännamnet, hastighet och trygghetscertifikat.

    • Hur snabbt er hemsida laddas
    • SSL-Certifikat
    • Domännamn och permastruktur

    Text

    Skriv unik text och på varje sida och prata inte om massor av olika produkter och tjänster på en och samma sida. Gör snarare en ny sida där du beskriver den produkten/tjänsten

    1. 300-700 ord per sida
    2. Nyckelord 1-2 % 
    3. Exakta nyckelord
    4. Skapa interna länkar
    5. Korta meningar
    6. Nyckelord i rubriker, sidrubrik, URL, artikelinnehåll, metabeskrivning och bild.
    7. Undvik stoppord i nyckelord
    8. Helst ska nyckelordet vara i början av sidtiteln. Sidtiteln får gärna avslutas med företagets namn. 

    Metabeskrivning

    Metabeskrivning är en kort beskrivning av din webbsida. Den syns inte på själva sidan utan är den text som sökmotorn visar under rubriken i sökresultatet på ex Google. Tillsammans med sidans titel hjälper den till att ge den som "Googlat" en kort information om vad du erbjuder.

    Bilder

    Optimera alla bilder och se till att bildernas titlar och alt tag stämmer överens med nyckelordet

    Sidkarta

    Gör en karta över alla sidor på hemsidan, då gör du det lättare för Google att läsa din sida.

    Googlebot är Googles sökrobot, kallas också för spindel. Genomsökning är den process söm Google gör för att  upptäcka nya och uppdaterade sidor som behöver läggas till i Googles index.

    Google  genomsöker miljardtals sidor på webben med hjälp av en enorm samling datorer. Googlebots genomsökningsprocess är algoritmisk. Det innebär att datorprogram bestämmer vilka sidor som ska genomsökas, hur ofta de genomsöks och hur många sidor från varje webbplats som hämtas.

    Temainställningar

    1. Lägg till brödsmulor – breadcrumbs
    2. Kolla så att sidtiteln är h1 och att det är en ren rubrikshierarki på sidan.
    3. Begränsa Javascript och CSS

    Hastighet på sidan

    Hastigheten på sidan är viktig, alltså hur snabbt den laddar. Det finns bra verktyg där du kan testa din hemsida. Du får även tips på hur du kan göra den snabbar.
    Läs mer och testa här!

    Länkstrategi

    Lägg till interna länkar. Alltså att du länkar till egna sidor i din text. Som ex läs mer om våra priser här! Eller ex Läs mer om våra badrumsrenoveringar här!
    Du kan även länka från dig till en annan sida ex andra sidor där du rekommenderar besökaren att kunna läsa mer om ämnet.
    Sen har vi länkkraft, alltså en annan hemsida som är populär och har bra score på Google som länkar till dig.

    Analysera resultat

    • Testa sida på Google page speed, Pingdom, GTMetrix och följ instruktioner för förbättringar.
    • Kolla vilka ord som flest klickar på i Search console. Förbättra de sidor som har bäst resultat.
    • Felsök i Search console. Följ instruktioner för förbättringar.

    Registrera sida

    1. Installera och registrera Analytics
    2. Lägg upp siten i Search console.
    3. Lägg upp xml-sitemap.
    4. Lägg upp html-sitemap och förstasida.
    5. Lägg eventuellt upp alla sidor.