Sökmedia som vi minns det och som vi använder det idag

För bara några år sedan förekom det fortfarande att man letade företag under rubriker i Gula Sidorna när man var i behov av en produkt eller tjänst. Men tider förändras och den för många bekanta telefonkatalogen har stängts för sista gången. Med dagens smartphones öppnas webbläsaren på bara ett ögonblick där man kan skriva in det man söker efter för att få svar direkt. Google har mer eller mindre blivit standard som sökmotor i dagens mobiltelefoner. Ordet ”Googla” har till och med adderats och blivit en naturlig del av våra vokabulär, vilket är synonymt med hur man kan söka information.

Det är inte längre nödvändigt att leta upp det man eftersöker i katalogen eller ange en exakt adress till det man söker. Eniro må finnas på internet och som app. Men med den blixtsnabba lösning som Google faktiskt innebär och den mängd information som erbjuds där, så är det lätt hänt att andra alternativ hamnar i skymundan.  Snabbhet har blivit ett nyckelord då stort fokus har fallit på just detta. Majoriteten har varken tid eller tålamod att vänta på sega laddtider för att få svar. Den digitala tidsåldern har skämt bort gemene man som har blivit van att på några få sekunder, ibland bråkdelar av sekunder, få veta exakt det de vill veta. Gärna med så få klick som möjligt.

Utvecklingen av sökmedia

Tidigare hade alla telefonkatalogen att lita på. Det är inget snack om saken att Gula Sidorna har varit ovärderliga för många när de varit i behov av att finna olika företag. Telefonkatalogen levererades fram till dörren och i den var allt samlat på ett och samma ställe. En bra tjänst som har förändrats dramatiskt.  Numera använder sig ingen av telefonkatalogen, utan är ett fenomen som har fasats ut och så gott som försvunnit. Dock betyder det inte att Gula Sidorna är helt borta. De har istället bytt skepnad och blivit ett mer modernt hjälpmedel i digital form med ännu mer information att tillgå.

Eftersom att det länge var den enda källan till information, så fanns det nog en viss skara som kände sig aningen nostalgiska när Gula Sidorna i katalogform försvann. Men att inte längre behöva släpa på en tung katalog för att hitta, eller att leta efter ett företag för att snart upptäcka att just den sidan har rivits ur katalogen, är exempel på sådant som denna skara förmodligen  inte kommer att sakna. Så Eniros digitala version som är mer tidsbesparande och effektiv uppskattas nog mer.

Google tar en ledande roll

Idag finns också alternativa sökmedier, såsom Hitta.se, som även dem används i stor utsträckning. Men efter att sökmotorer, som framförallt Google, introducerades för ett antal år sedan har sök fått en ny innebörd. Google har visserligen funnits sedan 1998, men har med åren vuxit enormt och man kan se en drastisk ökning bara de senaste åren. Så stor roll som Google har kommit att spela och alla medföljande möjligheter kunde man aldrig drömma om. Fördelarna med dagens möjligheter för annonsering är oändliga och det finns bra lösningar för såväl små som stora företag. För företagare som vill marknadsföra sina erbjudanden är Google en guldgruva som gör det möjligt att nå exakt den målgrupp som man önskar att tala till. Bara i Sverige görs 50 miljoner sökningar om dagen på Google, varav mer än 90% av alla köpresor inleds med just en Google-sökning. Detta oberoende av vilket skede den potentiella kunden befinner sig i. Genom att förstå de potentiella kundernas köpresa och ranka högt i sökresultatet utifrån deras sökbeteende i olika skeden, finns många värdefulla affärer att hämta.

I sammanhanget talar man då om sökmotoroptimering (SEO). Det innebär att man optimerar en hemsida efter önskade sökord för att synas så högt upp som möjligt i sökresultatet och fånga potentiella kunders uppmärksamhet. Genom att ranka högt upp med sin hemsida i Googles sökresultat kan man på ett långsiktigt och kostnadseffektivt vis driva intresserade kunder till sin hemsida. Sökmotoroptimering är kort beskrivet ett helhetsgrepp som blir lyckat när det innefattar innehåll som är värdefullt för besökarna. Läs mer i vår tidigare artikel “Varför ska man ranka högt på Google 2018”.

Skillnaden mellan olika sökmedia

Sökmedia då och nu ser väldigt olika ut. Idag finns allt digitalt och att Google just nu är giganten i frågan råder det nog inga tvivel om. Sannolikt använder du själv någon av alla deras tjänster idag. Men vad är egentligen skillnaden på dagens alternativ av sökmedia? Vi nosade på sökmotoroptimering (SEO) ovan, men sök via Google innebär så mycket mer. Med exempelvis AdWords kan man säga att du får vad du betalar för. Med denna typ av annonsering kan du se hur många som ser dina annonser, besöker din hemsida eller ringer till ditt företag. Du kan följa annonserna och utefter vad som fungerar eller inte justera dem för att se om de fungerar bättre.

Smidigt är också att du kan starta och avsluta annonseringen när du vill, samt justera budgeten som du vill så att du varken spenderar mer eller mindre än önskat. Dessutom är det enkelt att göra justeringar i kontot på egen hand. Skulle man känna sig osäker eller inte ha tid för detta, finns det givetvis professionella byråer att ta hjälp av. När man däremot talar om annonsering på dagens Gula Sidor på Eniro, eller att annonsera i mer traditionella medier, innebär det oftast fasta annonskostnader som många gånger kan bli kostsamt utan av vara särskilt mätbart.

Inget av alternativen är varken rätt eller fel. Det handlar snarare om vilken verksamhet du bedriver och vad som är bäst för dig. Innan du bestämmer dig för att annonsera är det därför en fördel att kartlägga vad målsättningen är och vilken målgrupp du önskar nå. Därefter är det läge att göra en plan för hur marknadsföringen ska se ut och vilken annonsering som är bäst lämpad för ändamålet.  Vem vet, kanske är båda alternativen lämpliga för dig och du slipper utesluta det enda eller det andra.