Utvecklingen av sökmedia
Tidigare hade alla telefonkatalogen att lita på. Det är inget snack om saken att Gula Sidorna har varit ovärderliga för många när de varit i behov av att finna olika företag. Telefonkatalogen levererades fram till dörren och i den var allt samlat på ett och samma ställe. En bra tjänst som har förändrats dramatiskt. Numera använder sig ingen av telefonkatalogen, utan är ett fenomen som har fasats ut och så gott som försvunnit. Dock betyder det inte att Gula Sidorna är helt borta. De har istället bytt skepnad och blivit ett mer modernt hjälpmedel i digital form med ännu mer information att tillgå.
Eftersom att det länge var den enda källan till information, så fanns det nog en viss skara som kände sig aningen nostalgiska när Gula Sidorna i katalogform försvann. Men att inte längre behöva släpa på en tung katalog för att hitta, eller att leta efter ett företag för att snart upptäcka att just den sidan har rivits ur katalogen, är exempel på sådant som denna skara förmodligen inte kommer att sakna. Så Eniros digitala version som är mer tidsbesparande och effektiv uppskattas nog mer.
Google tar en ledande roll
Idag finns också alternativa sökmedier, såsom Hitta.se, som även dem används i stor utsträckning. Men efter att sökmotorer, som framförallt Google, introducerades för ett antal år sedan har sök fått en ny innebörd. Google har visserligen funnits sedan 1998, men har med åren vuxit enormt och man kan se en drastisk ökning bara de senaste åren. Så stor roll som Google har kommit att spela och alla medföljande möjligheter kunde man aldrig drömma om. Fördelarna med dagens möjligheter för annonsering är oändliga och det finns bra lösningar för såväl små som stora företag. För företagare som vill marknadsföra sina erbjudanden är Google en guldgruva som gör det möjligt att nå exakt den målgrupp som man önskar att tala till. Bara i Sverige görs 50 miljoner sökningar om dagen på Google, varav mer än 90% av alla köpresor inleds med just en Google-sökning. Detta oberoende av vilket skede den potentiella kunden befinner sig i. Genom att förstå de potentiella kundernas köpresa och ranka högt i sökresultatet utifrån deras sökbeteende i olika skeden, finns många värdefulla affärer att hämta.
I sammanhanget talar man då om sökmotoroptimering (SEO). Det innebär att man optimerar en hemsida efter önskade sökord för att synas så högt upp som möjligt i sökresultatet och fånga potentiella kunders uppmärksamhet. Genom att ranka högt upp med sin hemsida i Googles sökresultat kan man på ett långsiktigt och kostnadseffektivt vis driva intresserade kunder till sin hemsida. Sökmotoroptimering är kort beskrivet ett helhetsgrepp som blir lyckat när det innefattar innehåll som är värdefullt för besökarna. Läs mer i vår tidigare artikel “Varför ska man ranka högt på Google 2018”.