FAQ

Vanliga frågor & svar

SEO/Sökmotoroptimering

Sökoptimering är ingen raketforskning utan funkar som vilket hantverk som helst. Med en mix av lång erfarenhet, expert kompetens och massor av kreativitet, löser vi våra uppdrag. Det finns väldigt många punkter att ta hänsyn till för att lyckas med SEO. Med Hjalmar & Company får du ett helt team av kompetenser – sökoptimering.

On-page optimering & länk arbete är grunden i SEO
Strategisk projektledare som planerar, rapporterar och håller ihop projektet.
SEO-tekniker för det löpande arbetet
Copywriter med vana att attrahera sökmotorer.
Designer för att öka värdet för de besökare som kommer till webbplatsen från en sökmotor. Kärt barn har många namn – Läs mer vad Wiki. Vill du veta mer slå oss gärna en signal eller skriv några rader till oss.

On page optimering är det vi gör på din hemsida. För att Google ska tycka att din hemsida är relevant på dom sökord som är viktiga för ditt företag så bygger vi landningsidor på din hemsida som Google gillar. Vi tittar även på hela din hemsida så det finns material och text om dina sökord. En annan viktig del är att hemsidan har en bra struktur och så besökaren naturligt kan navigera sig runt på din sida.

Off page SEO är det som kallas för länkkraft. Google gillar nämligen att andra hemsidor har skrivit några rader om dig och länkat till dig. Då uppfattar Google din sida som populär.

Det är tyvärr omöjligt att ge ett konkret svar på detta. Det beror på en många olika faktorer. Hur konkurrensen ser ut och vilka förutsättningar just din hemsida & domän har. En helt ny hemsida utan historik tar i regel betydligt längre tid om man jämför med en webbplats med lång historik. Det kan ta alltifrån veckor, månader och år innan du kan se effekten utav sökmotoroptimering men om man väljer sökord både med hög & lite lägre konkurrens så brukar det inte ta allt för länge innan man kan se en effekt. Viktigt att ha rimliga förväntningar! Vi är inga trollkarlar (eller ibland är vi det) och vi lovar sällan guld och gröna skogar när vi börjar ett samarbete. Vi sätter ett pris och en rimlig förväntan på vår tjänst och sen om du som kund accepterar det så kommer du med stor sannolikhet bli en nöjd kund.

En stor nyckel när det kommer till Google och något som är vår spetskompetens är att välja rätt strategi & sökord. Att hitta vägar och lösningar där just ditt företag kan konkurrera och vara ett relevant alternativ för den som letar leverantörer av produkter eller tjänster. Läs mer om sökordsoptimering här!

SMALL

15 Sökord
Sökoptimering innefattar löpande on-page optimering och off-page optimering där vi idag jobbar med 3000st bloggare runt om i Sverige.

Detta paket passar det företaget som vill fånga upp kunder på sin lokala marknad och har få tjänster/produkter.

MEDIUM

Mest populär!
30 Sökord
Sökoptimering innefattar löpande on-page optimering och off-page optimering där vi idag jobbar med 3000st bloggare runt om i Sverige.

Detta paket passar det företaget som jobbar på en mer regional marknad eller lokal marknad och har ett brett utbud av tjänster.

LARGE

60 Sökord
Sökoptimering innefattar löpande on-page optimering och off-page optimering där vi idag jobbar med 3000st bloggare runt om i Sverige.

Detta paket passar det företaget som jobbar på en rikstäckande marknad, e-handlare eller att du har väldigt många tjänster eller produkter.

Du kan ladda ner vår prislista här!

Svaret är ja 🙂 Eftersom annonserna tar så stor plats på Google så är det bra att ha både och.

Ja det gör det även om visa plattformar är bättre än andra WordPress är den största och även den bästa.

Kvalitén av inkommande länkar bedöms genom att se över hur förtroendeingivande sajten är och hur relevant innehållet är.

Minst 300 ord men gärna längre. Viktigt att tänka på är att innehållet måste vara mattnyttigt ur besökarens ögon. Försök att svara på många frågor, använd en punktlista för dina fördelar av din/produkt/tjänst. ”Hur går det till” är bra att beskriva på ett pedagogiskt sätt så det blir tydligt för besökaren. Ha gärna med en ”Call to action” så som exempelvis ett kontaktformulär.

SEO sträcker sig redan till roten i din hemsida. Som hur era permalänkar ser ut, domännamnet, hastighet och trygghetscertifikat.

  • Hur snabbt er hemsida laddas
  • SSL-Certifikat
  • Domännamn och permastruktur

Skriv unik text och på varje sida och prata inte om massor av olika produkter och tjänster på en och samma sida. Gör snarare en ny sida där du beskriver den produkten/tjänsten

  1. 300-700 ord per sida
  2. Nyckelord 1-2 %
  3. Exakta nyckelord
  4. Skapa interna länkar
  5. Korta meningar
  6. Nyckelord i rubriker, sidrubrik, URL, artikelinnehåll, metabeskrivning och bild.
  7. Undvik stoppord i nyckelord
  8. Helst ska nyckelordet vara i början av sidtiteln. Sidtiteln får gärna avslutas med företagets namn.

Metabeskrivning är en kort beskrivning av din webbsida. Den syns inte på själva sidan utan är den text som sökmotorn visar under rubriken i sökresultatet på t.ex. Google. Tillsammans med sidans titel hjälper den till att ge den som ”Googlat” en kort information om vad du erbjuder.

Optimera alla bilder och se till att bildernas titlar och alt tag stämmer överens med nyckelordet.

Gör en karta över alla sidor på hemsidan, då gör du det lättare för Google att läsa din sida.

Googlebot är Googles sökrobot, kallas också för spindel. Genomsökning är den process söm Google gör för att upptäcka nya och uppdaterade sidor som behöver läggas till i Googles index.

Google  genomsöker miljardtals sidor på webben med hjälp av en enorm samling datorer. Googlebots genomsökningsprocess är algoritmisk. Det innebär att datorprogram bestämmer vilka sidor som ska genomsökas, hur ofta de genomsöks och hur många sidor från varje webbplats som hämtas.

  • Lägg till brödsmulor – breadcrumbs
  • Kolla så att sidtiteln är h1 och att det är en ren rubrikshierarki på sidan.

Hastigheten på sidan är viktig, alltså hur snabbt den laddar. Det finns bra verktyg där du kan testa din hemsida. Du får även tips på hur du kan göra den snabbar.
Läs mer och testa här!

Lägg till interna länkar. Alltså att du länkar till egna sidor i din text. Som ”läs mer om våra priser här!” Eller t.ex. ”Läs mer om våra badrumsrenoveringar här!”
Du kan även länka från dig till en annan sida till exempel andra sidor där du rekommenderar besökaren att kunna läsa mer om ämnet.
Sen har vi länkkraft, alltså en annan hemsida som är populär och har bra score på Google som länkar till dig.

  • Testa sida på Google page speed, Pingdom, GTMetrix och följ instruktioner för förbättringar.
  • Kolla vilka ord som flest klickar på i Search console. Förbättra de sidor som har bäst resultat.
  • Felsök i Search console. Följ instruktioner för förbättringar.
  • Installera och registrera Analytics
  • Lägg upp siten i Search console.
  • Lägg upp xml-sitemap.
  • Lägg upp html-sitemap och förstasida.
  • Lägg eventuellt upp alla sidor.
Jag vill veta mer!
close slider