5 saker att tänka på när du ska bygga en hemsida

Att bygga en egen hemsida som inkluderar såväl funktionalitet som snygg design är svårt och är alltid en balansgång. Bygger du den rätt från första början kommer du kunna dra stora fördelar av det i förlängningen och slippa onödiga problem efter vägen.

Din hemsida fungerar som ditt skyltfönster. Att den är tilltalande, tydlig och lättnavigerad för dina besökare är A och O. Därför har vi listat våra 5 viktigaste tips att tänka på när du ska bygga en hemsida som möter de krav som ställs.

1. Webbhotell och publiceringsverktyg

Möjligtvis är du redan bekant med vad detta innebär, men är detta helt ny mark för dig behöver din hemsida lagras på en webbserver. Det första steget är därför att hitta ett webbhotell som passar dig.

Genom ett webbhotell kan du hyra en plats på en server som gör att din hemsida kan synas på internet.

I samband med att du väljer att placera din sajt hos ett webbhotell får du möjlighet att lagra allt ditt innehåll på deras server. Detta samtidigt som du får hjälpa av dem med drift och att din webbplats ligger uppe. En stor fördel med dagens webbhotell är att många av dem erbjuder registrering av domäner och förser dig med ett domännamn, vilket förmodligen är det smidigaste alternativet för dig.

Om du planerar att enbart fokusera på en eller ett fåtal sajter som enbart kommer att bestå av text och bilder så är utrymmet inte så viktigt. De flesta webbhotell erbjuder standardpaket med ett lagringsutrymme som brukar räcka långt och då bör du istället fokusera på hur stabilt och snabbt webbhotellet är.

Därefter är det dags att fylla din webbplats med innehåll, vilket du gör med hjälp av ett publiceringsverktyg. Ett publiceringsverktyg, eller Content Management System (CMS), samlar de viktigaste funktionerna och gör det möjligt för dig att sätta upp och administrera webbplatsen.
Ett enkelt och smidigt alternativ för såväl nybörjaren som den rutinerade.

2. Din hemsida måste vara lika bra oberoende av vilken enhet som används

Av svenskarna använder hela 85% en smartphone, vilket är en siffra som konstant fortsätter att öka. Det har också gjort det vanligare att gå ut på internet via mobiltelefonen än datorn.  Om du redan har en hemsida så är förmodligen även ett stort antal av dina besökare mobilanvändare. Den stigande procenten indikerar att även din hemsida måste vara mobilanpassad.

Det var inte många år sedan som det var stor skillnad på olika hemsidors användarvänlighet om man jämförde olika enheter med varandra. Men idag är det nödvändigt att en hemsida anpassas för de båda plattformarna. I sammanhanget talas det om Mobile First Index som syftar till att lägga större vikt på att ranka en hemsidas mobilversion vid Google-sökningar, vilket även gör det viktigt för sökmotoroptimering. Det bästa sättet för dig att kontrollera om din hemsida är mobilanpassad är att använda dig av Googles mobiltest: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Dock är det många som glömmer bort hur viktigt det är att hemsidan är användarvänlig och har en responsiv design. Med responsiv design menas att en hemsida känner av vilken enhet och skärmstorlek som används och anpassar sig därefter.  Den största anledningen till att skaffa en mobilanpassad hemsida är kort sagt att säkerställa att alla får en bra upplevelse när de besöker din hemsida, oberoende av vilken enhet de använder.

3. Det ska gå snabbt, gärna blixtsnabbt!

Ingen gillar en hemsida som tar lång tid att ladda och de flesta är nog överens om att laddningshastigheten många gånger är avgörande. För att tydliggöra laddningshastighetens betydelse, så visar statistik på att hela 53% av alla mobilanvändare lämnar en hemsida om det tar över 3 sekunder att ladda startsidan. På bara ett ögonblick kan du alltså bli ratad av de idag kräsna användarna och i detta fall är varje hundradels sekund avgörande. Att Google även beaktar hastigheten på en hemsida när dess ranking i sökmotorn avgörs är ingen hemlighet.

Faktum är att hemsidor som tar under 5 sekunder att ladda visar sig ha 25% högre synlighet på AdWords-annonser, 70% längre medelbesökstid och 35 % lägre Bounce-rate. Detta tyder Googles egna undersökningar på. Så, säkerställ att din hemsida är korrekt uppbyggd samt att webbhotellet du använder är snabbt. Risken är annars att du förlorar många potentiella kunder.

4. Tala till målgruppen

När du bygger din hemsida är det oerhört viktigt att du tänker på vilken din målgrupp är. Hemsidan är många gånger det första mötet med potentiella kunder och är helt klart en av dina viktigaste kundkanaler. Då är det av stor vikt att kommunicera på ett sätt och med ett innehåll som tilltalar dem och bemöter deras behov. Tre ledord att utgå ifrån för en bra hemsida är att den ska engagera, inspirera och konvertera.  Vilka är dina USP:ar som du ska lyfta för att inspirera besökarna och förhoppningsvis konvertera dem till kunder? Fundera över vilka dina mål med hemsidan är och skapa utefter dem ett relevant innehåll.

5. Relevant och tydligt innehåll

Föreställ dig att du går in i en butik där varorna bara är framställda utan någon egentlig plan gällande vad som ska stå var eller varför. Förmodligen skulle en sådan butik inte bli särskilt långlivad. Din hemsidan fungerar som din butik, oavsett vad ditt erbjudande är. Därför har du otroligt mycket att vinna genom att ha ett strukturerat innehåll som är relevant och tydligt för besökaren. Ett vanligt misstag är att tänka design innan innehåll, men om du vill ha en användarvänlig hemsida är det nödvändigt att du börjar med strukturen.

Tänk på vilken information du vill ha på hemsidan idag och vilken information som kan tänkas tillkomma längre fram i tiden.  Det ska vara enkelt att hitta det man söker på hemsidan, en rekommendation är därför att lyfta upp de viktigaste sidorna så att de syns tydligt. Föreställ dig din hemsidan ur olika potentiella användares synvinkel och vad som kan tänkas vara mest intresserade av. En annan sak som är viktigt att tänka på när textinnehåll till hemsidan ska tas fram är om du vill ranka högre på Google. En stor del av dina potentiella kunder tar förmodligen sitt första steg i sin köpresa på Google. Då är det en stor fördel om du kan fånga dem vid rätt tillfälle i köpresan och avsluta den med ett tilltalande innehåll. Fundera därför över vad dina kunder kan tänkas söka efter och vilka sökord som därefter är relevanta för dig att synas på.

Är du osäker kan du alltid få idéer genom att skriva in en del av sökfrasen i sökrutan på Google. På så vis kan du se vilka förslag som dyker upp i realtid och vad andra brukar söka på i sammanhanget.

Lycka till med hemsidan!