Därför ska du satsa på att ranka högt på Google 2018

Att vi lever i en digital värld är uppenbart och mer digital lär den fortsätta att bli. Du sitter ju trots allt i detta nu och läser denna artikel – som är digital. Dina potentiella kunder är inte heller ett undantag.

Idag säljer företag till kunder som är mer kräsna och informationstörstande än någonsin. Alla dessa har ett enormt utbud av tjänster och produkter som de bara kan välja och vraka mellan.
Möjligheterna för dig i detta är såklart stora, samtidigt som det blir svårare att nå fram. För att just du och ditt företag ska bli vald är det av stor vikt att nå och fånga kunderna i ett tidigt skede av deras köpresa.

“Syns du inte på Google, så finns du inte” har du säkert hört förut.

Det ligger mycket sanning i uttrycket och i detta är din hemsida en av dina absolut mest viktiga kundkanaler. Det görs omkring 50 miljoner sökningar på Google per dag – bara i Sverige. Vad än som eftersöks har dagens konsumenter blivit vana vid att få tillgång till relevant information på bara ett ögonblick.
Men vad är egentligen en köpresa? Varför är den bra att ha koll på?
Det bör du känna till om dina potentiella kunders köpresa
Det är många som ser köpresan som resan de potentiella kunderna gör från det att de har fått upp ögonen för ett visst behov eller problem, till det att de genomför ett köp.

Dock behöver, och bör, inte resan ta slut där. För det är minst lika viktigt att vårda de nuvarande kunderna. Enligt undersökningar menar 80% av respondenterna att det är minst lika viktigt att kunna ta del av bra och relevant innehåll även efter det att de har genomfört sitt köp.

En studie som är utförd av Accenture tyder på att hela 94% av dagens köpresor börjar med en sökning på Google. Samtidigt uppger 87% att Google är den primära sökportalen när de är på jakt efter information. Är din hemsida då inte tillgänglig, så faller också ditt varumärke ur konsumenternas medvetande.

Genom att vara medveten om hur just dina potentiella kunders köpresa ser ut kan du skapa innehåll som tilltalar dem, oberoende av i vilken del av resan de befinner sig. Någon kanske nyss har upptäckt ett behov, medan någon annan befinner sig lite längre fram i sin köpresa och är intresserad av att jämföra olika erbjudanden och leverantörer. De två olika kunderna är i behov av olika typer av kunskap och innehåll. Det innebär också att du har två olika möjligheter att fånga upp en potentiell kund och med rätt innehåll konvertera denne till en betalande kund. Har du höga placeringar på Google öppnas sannolikt fler dörrar för fler fina affärer.

Varför det är viktigt att ranka högt på Google

Att det sker många sökningar på daglig basis råder det inga som helst tvivel om. Idag är de flesta verksamheter digitala där alla gärna vill få fler kunder. Då gäller det att vara uppmärksam på köpresan och fånga upp de potentiella kunderna vid rätt skede.

Vikten av relevant innehåll och sökmotoroptimering (SEO) talas det om i stor utsträckning. Men för att ranka högt på Google finns det en rad faktorer som spelar stor roll. Nedan har vi listat 10 saker som är viktiga att ta hänsyn till 2018.

10 faktorer att ta hänsyn till som flirtar med Google

  1. Först och främst: Tänk på besökarna och deras upplevelse på sajten. Idag spelar hela användarupplevelsen stor roll.
  2. Relevant och strukturerat innehåll som engagerar läsarna och får dem att läsa mer och stanna kvar på din hemsida längre. Tiden som besökarna spenderar på din hemsida (Time On Page) väger tungt. Innehåll som du kan inkorporera på hemsidan för få besökarna att stanna längre kan vara blogginlägg, guider, bilder/ videos, punktlistor, länkning till andra delar av sajten etc.
  3. Sökordsoptimerat innehåll utefter de sökord dina potentiella kunder kan tänkas söka efter och vad du önskar synas på. Att sökorden ska få stort fokus är givetvis en fördel, men lagom är bäst. En bra tumregel är att sökorden ska stå för cirka 2-2.5% at det totala innehållet.
  4. Längden på texterna är bra att tänka på. Målsättningen med texterna är att svara på de frågor som besökarna kan ha när de kommer in på på din sajt, så lämna inget åt slumpen med bristfälliga texter. Med relevanta texter som är längre attraherar du Google.
  5. Responsiv design som passar alla enheter. Allt fler använder mobiltelefonen när de surfar, därför är det viktigt att ha en hemsida som anpassar sig efter enhet och skärmstorlek.
  6. God struktur är viktigt! Det vill säga en bra titel, rubriker och brödtext som alla innehåller sökordet eller sökorden i fråga. Här tillkommer också optimering av metabeskrivningar och titlar, vilket är det absolut första man möts av efter sökning på Googles sökresultat. Eftersom att det är första intrycket av din hemsida som berättar vad sajten handlar om behöver även dessa kärlek för att öka dina chanser att en besökare klickar in på just din hemsida.
  7. Länkning av ditt innehåll på andra auktoritära hemsidor.
  8. AdWords är ett fantastiskt verktyg som hjälper dig att synas på internet och högt upp i Googles sökresultat. Genom att utveckla effektiva annonser och kombinera dem med bra innehåll på din hemsida är sannolikheten större att dina annonser får högre kvalitetsresultat, samt leda till betydelsefulla klick in på din hemsida.
  9. Undvik kopierad innehåll! Det gillar inte Google, så fördelaktigt är att du alltid skriver egna kvalitativa texter.
  10. Att kunna använda olika tekniska verktyg är fördelaktigt. Det finns absolut mycket du kan göra på egen hand, men utan viss HTML-kunskap (kodspråk för hemsida) är det lätt hänt att bli begränsad.

Slutsats: SEO är ett helhetsgrepp och blir riktigt lyckat när det inbegriper olika typer av innehåll som kompletterar varandra och skapar värde för besökarna!

Viktigt att ha med sig är också att SEO är ett långsiktigt arbete. Gör du detta noggrant från början och uppnår goda resultat kan det vara väldigt gynnsamt under lång tid. Istället för att en investering i form av en annonskostnad, så består investeringen för SEO-arbetet istället av att lägga tid och energi på att bygga upp en riktigt bra sajt med bra innehåll. Fördelaktigt är att komplettera en välgjord hemsida med AdWords-kampanjer för ännu bättre positioner och resultat.

Kort beskrivet så rankar Google hemsidor som har hög auktoritet högt upp bland sökresultaten för ett specifikt sökord eller sökfras. Det är alltså upp till dig att skapa en hemsida med hög auktoritet och ranking.